Nå er det igjen tid for å ta tempen på hva som blir produsert av reklamefotografi i Norge. Gullsnitt 2013 har nå åpnet for innsending, og i år ledes juryen av Jens Haugen.
Gullsnitt er Norges viktigste konkurranse for reklamefotografi, og en enestående mulighet for fotografer til å profilere seg. Fotografer og byråer inviteres til å sende inn sine beste reklamekampanjer og kommersielle arbeider.
Juryen ledes i år av Jens Haugen, en av Norges mest aktuelle reklamefotografer. Haugen driver til daglig JH studios som er basert på Hamar:
– Konkurranser gjør at vi skjerper oss, og er en flott måte å få en pekepinn på hvor i landskapet man ligger med eget arbeid, sier Haugen
I juryen har Jens Haugen med seg Damian Heinish, Margaret de Lange og Agnete Brun, Synøve Dreyer, Rune Bendiksen, Ole Musken og Jo Michael.
Nytt av året er kategorien “Redaksjonelt”, der man kan sende inn bilder fra kundeblader, magasiner og ukepresse. Dessuten er kategoriene Reklame og Mat/Drikke endret noe, så man nå kan velge å sende inn ”rene” bilder, eller slik de ble publisert med grafikk og layout.
Frist for innsendelse er 31. januar, og det vanker en rabatt om du sender du inn bidrag før nyttår. Kategoriene er: Byråprisen, reklame, mote, portrett, redaksjonelt, musikk, produkt, mat/drikke, interør/arkitektur, næringsliv/profil, årets nykommer og eget arbeid. Dessuten deles det ut årets Grand Prix på tvers av kategoriene.
Konkurransen blir arrangert av Norske Reklamefotografer, og både profesjonelle fotografer, byråer, lærlinger og studenter kan delta. Vinnerne og deres bilder presenteres i en egen bok og vinner av kategorien “Eget arbeid” vinner separatutstilling på Fotografiens Hus.
(Kilde: www.gullsnitt.com)