Også Fotografiets dag opplevde en nedgang i besøket i år, til tross for fint vær. Vinner av den juryerte utstillingen ble Christian Breidlid med serien Urban Discontents.
Kanskje det oppleves slik at Fotografiets dag også går litt på repeat – til tross for et strammere og bedre utstillingsprogram enn tidligere, til tross for et bredt spekter av foredrag, omvisning på den meget severdige sommerutstillingen “Drømmen om det perfekte bildet”, til tross for at bruktmarkedet i år var mye bedre og mer velordnet (etter at vi påpekte dette i fjor) – og til tross for at du i år faktisk kunne kjøpe noe annet et overpriset junkfood å spise (etter at vi påpekte også dette i fjor). Fotografiets dag byr på et variert program og det er en arena hvor de aller fleste treffer noen de kjenner.
Tanker om fotografi
Den generelle trenden i sommer synes å være at festivaler er mindre besøkt enn tidligere – uansett sjanger eller fagområde. Også Nordic Light opplevde en nedgang, uten noen åpenbar grunn.
Morten Krogvold sto for åpningen av Fotografiets dag med tanker rundt fotografiets status og viktigheten av å gå i dybden, skal du lage god fotografi. Ikke la kameraet stå i veien. – Folk tror vel jeg jobber på film fordi jeg ikke ønsker å lære meg digital teknikk, sa Krogvold blant annet. – Men det er fordi jeg vil la ideen og min måte å bearbeide motivet på skal farges og påvirkes av den tiden som går fra jeg tar bildet til jeg har framkalt filmen. Ofte venter jeg en måned før jeg framkaller. Når du kan se resultatet på en liten skjerm med en gang mister du hele prosessen hvor du bygger opp en forventning til det ferdige resultatet.
Det perfekte bildet
Årets sommerutstilling ved Preus museum er bilder hentet fra Norsk selskap for fotografis arkiv, bilder som er premiert i Landskonkurransen de siste 75 årene. “Drømmen om det perfekte bildet” er er beskrivende og treffende tittel som presist sammenfatter hva fotoklubb-fotografen søker. Roald Synnevåg fra NSFF viste rundt på utstillingen sammen med direktør Ingrid Nilsson ved Preus museum.
Fotografiets dag er et samarbeid med alle de store fotohgraforganisasjonen i Norge, og alle har stand eller utstilling på Fotografiets dag. I år hadde Preus museum også tatt i bruk en av de gamle verkstedhallene på Karljohansvern til galleri. Årets festivalutstiller var Mads Tegler.
Tidligere år har den juryerte utstillingen bestått av rundt femti fotografer som har representert et bredt utvalg av innsendte bilder. I år hadde Fotografiets dag valgt å lage en langt strammere juryert utstilling.
Christian Breidlid beste utstiller
Juryen som har kåret den beste utstilleren har i år bestått av tre jurymedlemmer: Ingrid Nilsson, direktør ved Preus museum, Kjersti Monsen, leder for Forbundet Frie Fotografer og Arne B. Langleit,. leder for Norsk Fotohistorisk Forening – Preus museums venner. Juryen har vurdert over hundre innsendte bidrag og kommet fra til de syv som publikum kunne se inne i verkstedet i dag.
“De syv fotografene som i år gikk videre i den juryerte utstillingen, representerer en stor bredde innen dagens fotografi”, sier juryen. “Fra det analoge, fotohistorisk relaterte bildet til dagens digitale fotografi, og med nokså bred motivkrets samlet sett. Den juryerte utstillingen under Fotografiets dag har nettopp dette for øye, å kunne presentere et vidt spekter innenfor dagens fotografi, og kamerabaserte fotokunst. I tillegg har arrangementet som mål å kunne forene de ulike uttrykk innenfor det samme mediet, samtidig som man skal vie alle den oppmerksomhet de fortjener. Utstillingene på Fotografiets dag speiler dette.
Vinneren av årets juryerte utstilling er Christian Breidlid med serien Urban Discontents. Med 4×5″ kamera og lang eksponeringstid har han klart å skape en spesiell og til tider teatralsk stemning i sine ellers urbane bilder. En effekt som gir serien hans mystikk, til tross for at han har fotografert relativt hverdagslige og gjenkjennelige scenarioer”.
Premien er et gavekort fra FotoVideo, som kan brukes til utstyr fra Canon til en verdi av 20 000.