En ny team-plattform i Adobe Creative Cloud gjør det smidig og effektivt for kreative å samarbeide om prosjekter i skyen. Samtidig lanserer Adobe Photoshop-oppdateringer – men bare for abonnenter.
Adobe Creative Cloud har fått en storebror, Adobe Creative Cloud for teams. Den nye team-plattformen byr på en rekke funksjoner som gjør det enklere å samarbeide i kreative grupper. Team-lattformen gir dministratorer enkel og fleksibel håndtering av lisenser og sikkerhet for digitalt innhold. Samtidig får man fem ganger mer lagringsplass i skyen, ekstra god support og opplæring, samt nye betalingsmuligheter.
Utover fordelene i et vanlig medlemsskap, tilbyr team-platformen nye betalingsmuligheter, fem ganger så mye lagringsplass i skyen, enklere administrasjon av de enkelte medlemsskapene og ekstra god support.
– Vi vet at mange mellomstore virksomheter har det vanskelig for tiden, og forsøker med dette å gi dem en enkel og håndterbar løsning. Med Teams-løsningen kan man blant annet flytte lisenser innenfor virksomheten og smidig håndtere forandringer i arbeidsopgaver eller -grupper, sier Mariah Andén, nordisk marketingsjef for Digital Media i Adobe.
Løsningen er fleksibel med hensyn til betalingsform. Man kan enten velge å kjøpe med kredittkort og betale hver måned, eller via Adobes platinum-forhandlere og få en faktura på hele årsbeløpet.
Prisen pr. medlemsskap i Creative Cloud for Teams er noe høyere, men innebærer også ekstratjenester. Merkostnaden tilsvarer omtrent prisen for den ekstra lagringsplassen hos konkurrerende sky- og lagringsleverandører.
100 GB lagring
Med et Team-medlemsskap får man 100 GB lagringsplass og mulighet for å samarbeide i for eksempel Photoshop-, InDesign-, Premerie Pro-, Flash- eller Illustrator-prosjekter, uansett hvor man er – og om man jobber på Mac eller PC. Sammen med enkel lisenshåndtering gir dette større fleksibilitet og sikkerhet for markedsavdelinger og byråer med mange layout-medarbeidere, grafikere, fotografer og designere. Lanseringen av den nye løsningen er samtidig en ny markering av Adobes satsing på cloud-baserte verktøy.
God support og opplæring
Kjøp av Creative Cloud til kreative team gir også tilgang til Expert Support Service, som er bedre enn ved vanlig medlemsskap. Løsningen har en innebygget support-modul som gjør det mulig å booke en tid og bli ringt opp av spesialopplærte support-medarbeidere. Team-versjonen av Creative Cloud byr også på opplærings-tutorials spesielt utviklet av de anerkjente opplæringsspartnerne Kelby Training, video2brain og Attain. Med Creative Cloud Connection, som følger med både vanlig medlemsskap for Creative Cloud og Creative Cloud for Teams, kan man nå synkronisere prosjekter på sin lokale harddisk, akkurat som med for eksempel Dropbox.
Nye opdateringer i dag
Adobe har laget en rekke oppdateringer til alle medlemmer av Creative Cloud. Photoshop får den største oppdateringen, herunder støtte for Retina-skjermer. Men også Adobe Muse, som sørger for enkel utarbeidelse av websider til mobile enheter uten koding, får en rekke nye funksjoner.
Har man Photoshop CS6 gjennom et medlemsskap i Adobe Creative Cloud får man enda flere funksjoner med den nye oppdateringen. Det gir støtte for Smart Object for Blur Gallery og Liquify, 3D-forbedringer og mulighet for rask eksportering av CSS-kode til tekst og objekter, for raskere utarbeidelse av websider utfra sitt mock-up i Photoshop CS6. Det er også kommet nye actions.
1 million medlemmer
Siden Creative Cloud ble lansert i april i år har antallet medlemmer allerede vokst til en million. Av disse er 326.000 betalende medlemmer. Idag velger de fleste medlemmer å tegne abonnement på årsbasis.
Creative Cloud representerer en ny måte å arbeide med kreative prosesser på. Man laster ned programmene fra Creative Cloud og deler filene i skyen.