Einar Sira: A sight for sore eyes

© Einar Sira

Einar Sira fikk mye oppmerksomhet rundt sin serie “A sight for sore eyes” på fotofestivalen Nordic Light. Og temaet bak de vakre bildene er rett og slett død og forråtnelse.

© Einar Sira
© Einar Sira

– Jeg finner eller får disse dyrene. Jeg samler på dem så lenge som mulig for å ser hva som skjer med organismen, sier Einar. Jeg har utviklet en teknikk der jeg fotograferer objektene på en spesiell måte. Jeg bruker enten glassplater eller et spesielt basseng hvor jeg kan plassere kadavrene, for så å observere forråtnelsen.

Ideen startet tilfeldig hjemme i hagen, da han fant en død spurv i plaskebassenget.

– Ideen startet med at jeg fant en spurv ute i hagen. Selv om jeg siden har bygget mer avanserte inretninger hvor jeg fotograferer, så var 90% prosent av bildene på Nordic Light tatt i basssenget i bakhagen.

Idéen jeg hadde var rett og slett å lage vakre bilder av forråtnelsen. Ser du bildene på avstand, ser du kun det vakre. Men jo nærmere du kommer, jo mer oppdager du detaljer som beskriver oppløsningen av organismen.

– Hvilken teknikk bruker du?

– Jeg jobber med et mellomformatskamera med et digitalt bakstykke og synes dette gir en enorm detaljrikdom. Jeg bruker mye tid på lyssetting og komposisjon, og tar få eksponeringer. Etterbehandling blir det desto mindre av. Tidligere kom jeg hjem fra reiser med 5-6.000 eksponeringer, det blir jo helt meningsløst. Nå bruker jeg heller litt lenger tid per opptak og får mest mulig ferdig i kamera.

– Lager du dine egne kopier?

– Jeg printer selv, men jo mer jeg holder på, jo vanskeligere blir det. Det finnes noen få unntak, på Nordic Light ble formatet så stort at jeg måtte ha hjelp, det var rett før det ble sammenbrudd i heimen. Jeg må si jeg får mer og mer respekt for den gode kopien, også digitalt. Det er ingen enkel vei til en fine art print, det krever mye øvelse.

– Hvilke tilbakemeldinger fikk du etter utstillingen på Nordic Light?

– Jeg fikk mange positive tilbakemeldinger, det har rett og slett vært en døråpner for meg. Det som er ekstra inspirerende er at publikummet der oppe jo er i overkant interessert i godt fotografi, så komplimentene derfra setter jeg virkelig pris på. Jeg ble også kjent med en del av den kubanske delegasjonen som var på årets festival. Jeg ble invitert ned til den internasjonale festivalen Phototeka da Cuba, og skal være en del av kollegiet i år, samt holde et foredrag om mine arbeider.

– Har du noen nye prosjekter på gang?

– Jeg har holdt på med et nytt prosjekt i et stålverk her hvor jeg bor, det er som å komme inn i et russisk stålverk fra sekstitallet. Det er helt fantastisk. Men jeg synes det er bra å ha et prosjekt som skiller seg litt ut, så jeg jobber fortsatt videre med mine døde dyr. Jeg er nå på utkikk et en hjort, så får vi se hva det bringer…

– Du har fått mye oppmerksomhet rundt serien, også uten for landets grenser?

– Ja, jeg har fått mange henvendelser, og jeg ble presenter i British Journal of Photography for litt siden. Og i dag ble jeg kontaktet av et polsk magasin. Det er jo veldig morsomt å få oppmerksomhet, også utenfor landets grenser…

www.sira.no

Tags from the story
Written By
More from Pål Otnes
Portfolio: Rune Johansen
“Jeg prøvde å fotografere i Tokyo, men det passet ikke meg altså....
Read More
2 replies on “Einar Sira: A sight for sore eyes”

Comments are closed.