Hvert år publiseres det en mengde fotobøker, men antallet bøker om det tidlige fotografiets historie er ganske beskjedent. Desto mer gledelig er det da å lese to nylig utgitte bøker om emnet.
Den første boken, “Capturing The Light”, skrevet av Roger Watson og Helen Rappaport, tar opp konkurransen som oppsto i 1939 mellom engelskmannen William Henry Fox Talbot og franskmannen Louis Daguerre. Kappløpet var i gang om hvem som ville bli først til å presentere sine respektive prosesser.
Dette er en historie som kan leses i mange historiebøker, men Watson og Rappaport løfter her frem de to mennenes personlige egenskaper, og årsakene til at de ble så besatt av ideen om å fange virkeligheten på permanente bilder.
Boken går også inn på andre sider ved historien, som ikke er like godt kjent. Som for eksempel “physautopi”, som var en prosess som Daguerre jobbet med sammen med sin første partner, Niépce, og hvor ikke et eneste eksemplar er bevart for ettertiden.
Den andre boken, “The Photographer of Penllergaer”, skrevet av Noel Chanan, handler om den engelske fotografen John Dillwyn Llewelyn (1810-1882) som var fetter av Fox Talbot. Boken er rikt illustrert, og tar ikke bare opp Llewelyns egen fotografering, men beskriver tidlig engelsk fotografering på en likt illustrert måte.
“Capturing The Light” er utgitt av Macmillan.
“The Photographer of Penllergaer” redigert av Noel Chanan Publishers