I dag ble årets beste pressebilder kunngjort, og helt til topps gikk Aleksander Nordahl fra Dagens Næringsliv med sitt hverdagsbilde fra Øst-Aleppo.
Pressefotografiets spiller en viktig rolle i dagspressen, og på tross av krympende busjetter publiseres det fortsatt mye god fotografi i landets medier. Konkurransen Årets Bilde arrangeres av pressefotografenes egen klubb og viser det beste som har blitt publisert i landets aviser i i foregående år.
Helt til topps i årets konkurranse gikk Aleksander Nordahl (DN) med sin hverdagsskildring fra Øst-Aleppo. Bildet vant også kategorien Nyhetsbilde Utland og juryen forteller dette om vinnerbildet:
– Årets bilde er preget av en stille dramatikk, der dagliglivet går videre mellom ruinene. Bildet forteller om et folk som for få år siden opplevde et høyt velstandsnivå. Siden ble alt kaos. Fotografen har evnet å manøvrere i dette kaoset, å fange et tidsbilde av en situasjon som likevel oppleves så gjenkjennelig. Tre pent kledde mennesker står foran en port, med veske og handleposer. Rundt dem er alt i oppløsning. Bildet bæres av kontrastene, både visuelt og symbolsk. Det er intuitivt, sykt og svært sterkt. Årets beste bilde er likevel fylt av en utrolig verdighet.
Det er totalt sett god spredning på årets bidrag og det er mange sterke vinnere, men i følge juryen skorter det paradoksalt på spesielt ett felt:
– Like godt sto det ikke til med nyhetsdekningen fra vårt eget land. Klassen «Nyhetsreportasje Norge» var i årets konkurranse veldig, veldig svak. Er nyhetsfoto et forsømt kapittel i norske medier? Vi håper virkelig ikke det. Må vi begynne å kalle det «aktualitetsfoto»? Det håper vi heller ikke. Vi vil utfordre fotografene til også å ta gode bilder av det som foregår rundt dem. De har et eget og særskilt ansvar for å dokumentere de små nyhetene i hverdagen. De er stadig flinkere til å igangsette store prosjekter og bakgrunnshistorier, men er lite tilstede når hendelser skjer. Fotografer bør gjøre seg tanker om hvordan de selv bidrar til aktuelle nyhetsbilder. Vi trenger ikke bilder av folk som snakker om noe, men av det nyheten handler om. Vi må finne kontekst, gå konseptuelt til verks, fotografere dem det berører.
Det er paradoksalt at det i pressefotografiets egen konkurranse er hverdagsbildene fra vårt eget land som er svakest. Om det er mangelen på ressurser i redaksjonene som er grunnen skal vi ikke spekulere i, men det var uansett et imponerende bidrag som Line Ørnes Søndergaard fra Klassekampen vant kategorien “Hverdagsnyheter fra Norge” med.
Samtlige vinnerbilder kan du se i galleriet under, for å se årets videovinnere kan du besøke Årets Bildes-konkurransens egen hjemmeside.