Da er det igjen helg og tid for litt inspirasjon. Her er noen av fotoutstillingene du kan få med deg i helgen.
Qvale Galleri: Myopia
Morten Qvale viser sine egne bilder i Qvale galleri. Det er en mulighet til å se et utvalg av hans bilder fra Cuba, New York, Paris, Los Angeles og Svalbard. Morten Qvale har klienter som Vanity Fair, Elle International og Oscar De La Renta i sin portefølje, men det er først og fremst kunstfotografiet han stiller ut denne gangen. Utstillingen består primært av sorthvitt akt-bilder av kvinner på Cubas strender, og storby-arkitektur. De organiske formene står i kontrast til storbyens industrielle uttrykk. Og hvis du ser lenge på utsikten over New Yorks Meatpacking district kan du også se et kjærestepar som kysser på en takterrasse i storbyens ellers varierende arkitektur.
Qvale Galleri Myopia 23. oktober 2014 – 18. januar 2015Preus museum: For the sake of Colour
For the sake of Colour ble i 2013 vist på galleri Entrée i Bergen, men hvis du ikke hadde muligheten til å se den i Bergen har du nå mulighet igjen. Preus museum i Horten viser nå utstillingen med Vilde Salhus Røed, en kunstner som ofte kombinerer tekst, bilder og objekter for å formidle fotografiets påvirkning på kontekst og innhold. Vilde Salhus Røed har brukt materialer fra Preus sin samling og en av eskene hun har benyttet ble originalt samlet av Leif Preus for å vise den fotografiske fargeprosessens historie. Ved å bruke arkivmaterialer bearbeider og utforsker Vilde Salhus Røed vår oppfattelse av den fotografiske historien og gir oss en mulighet til å revurdere fotografiets egenskaper som et historisk dokument.
Preus museum For the sake of Colour 28. november 2014 – 7. Desember 2014NoPlace: Erde, Wind & Feuer
NoPlace viser en liten forsmak av prosjektet til Damian Michal Heinisch, der han har tatt utgangspunkt i sin egen bestefars historie fra den andre verdenskrig. Utstillingen viser bilder Heinisch har tatt i Ukraina, i tillegg til utdrag fra Walter Heinischs dagbok. Dagboken skildrer dagene rundt deportasjonen til Ukraina, som foregikk i samme tidsrom som Tyskland kapitulerte. Fotografen har benyttet seg av en av de første måtene å produsere fargefotografier på, såkalt analog trikolor, og prosessen gir oss et annerledes blikk på det landskapet fotografen undersøker. Heinischs prosjekt er komplekst og blander mange elementer av historisk verdi, og en søken etter sin egen historie.
NoPlace Erde, Wind & Feuer 22. november 2014 – 7. Desember 2014